مقایسه تطبیقی نظام شبکه ای (گرید) در طراحی پوسترهای مکتب سوئیس و سبک موج نو

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
  • نویسنده شیما سلطانی
  • استاد راهنما سودابه صالحی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

چکیده این تحقیق با توجه به اهمیت شناخت سیر تکامل ساختار در قالب نظام شبکه ای در آثار طراحی پوستر صورت پذیرفته است و از آن جا که دو جنبش مورد تحقیق، مکتب بین المللی سوئیس و سبک موج نو، تاثیرات بنیادینی در روند تکامل ساختار آثار طراحی گرافیک تا به امروز داشته اند، شناخت سبک، مبانی نظری، روی کرد پیش گامان این مکتب ها نسبت به نظام شبکه ای و کاربرد آن به عنوان ساختار اثر، لازم و ضروری است. در تحقیق پیش رو، ابتدا ادبیات موجود به منظور شناخت تاثیر آراء و نظریه های مدرنیسم بر طراحان مکتب سوئیس در مواجهه با نظام شبکه ای و کاربرد آن به عنوان ساختاری ساده مرور شده و سپس انواع نظام شبکه ای مورد استفاده طراحان توضیح و توصیف گردیده است. این دستورکار در مورد سبک موج نو نیز دنبال شده، با این تفاوت که ساختار شبکه در آثار طراحان موج نو به نظام پیچیده تری مبدل گشته و جدا از تاثیر عقاید پست مدرنیستی، یکی از عواملی که در پیچیده شدن ساختار شبکه نقش داشته است، بعد و عمقی است که به واسطه ی ظهور رایانه در طراحی گرافیک سبک موج نو وارد شده و لزوما باعث شکسته شدن سطح تخت و دو بعدی نظام شبکه ای مورد استفاده در آثار طراحی گرافیک مکتب سوئیس گردیده است. پس از مرور ادبیات و استخراج ویژگی های دو سبک مورد مطالعه، 203 نمونه از هر دو مکتب به صورت نمونه گیری سهل الوصول انتخاب شده و با روش کمی تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج حاصله از این مطالعه کمی که به صورت نمودار آمده است حاکی از این است که نظام شبکه ای مورد استفاده طراحان سبک سوئیس کاملا قراردادی بوده و پوستر های این طراحان بر طبق اصول از پیش تعیین شده طراحی گردیده، این در حالی است که پوسترهای سبک موج نو بدون رعایت کردن ضوابط مشخص طراحی شده اند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی مقایسه ای-تطبیقی معنای مرکز در آراء مکتب اصفهان و اندیشه هایدگر

چکیده به پیکره درآمدن مکان در جهان، وابسته به اندیشه و خیالی است که برپایه «سفر » در عوالم وجودی )جهان وجودی(، روی م یدهد. این سفر، ساختاری وجودی را در قالبِ مبداء/مسیر/مقصد، به دست می دهد که انسان م یتواند در «حَضر » برای انتظا مبخشی مکان به کار بندد. کاربستِ این ساختار وجودی، جهانی را در مکان، گشوده می دارد. این جهان به نوبه خود، فضاهایی را برای «رویداد زندگی »، مهیا می س...

متن کامل

Parallel Inverse Halftoning by Look-Up Table (LUT) Partitioning

ةـصلاخلا : جا تحت زجت ة قيرط س كعلا ىفص نلا نو لل ثحبلا لود ج ة ئ ي طعتو ل قأ باسح تاوطخ ى لإ ي ةد يج جئا تن . دحاو ثحب لودج ة قيرطلا مدختستو اً يُ َّ زخ نُ ، طقف ةءار قلل ةر آاذ ىف و نو للا فيفختل مي ق ى لع لودجلا ىو تحي باسحلا ةقباس ) ىدامرلا ىوتسملا ( ىسكعلا ىفصنلا نوللا تايلمعل . ة يزاوتم باسح ة قيرط حر تقي ثحبلا اذ هو لإ زاجن ىفصنلا نوللا سكعلا ي ، جتب كلذو ىلإ درفنملا ثحبلا لودج ةئز نم ددع...

متن کامل

بررسی تطبیقی فرهنگ بصری، در پوسترهای دفاع مقدس و پوسترهای انگلستان درجنگ جهانی اول

درجهان معاصر، بسیاری از اشکال هنرهای تجسمی نه تنها با اهداف زیبایی‌شناسانه بلکه با تأکید بر فرهنگ ‌بصری، توصیف، تحلیل و تفسیر می‌شوند، در مطالعات فرهنگ ‌بصری، تمرکز در معنای فرهنگی تصویر برتر از ارزش زیبایی‌شناختی آن بوده و روابط فرهنگی بین تصاویر و مخاطب مورد بررسی و کنکاش قرار می‌گیرد، به همین سبب مطالعة فرهنگ بصری، به یک زمینة غالب تحقیق در علوم انسانی و هنر تبدیل شده است. از آنجا که ج...

متن کامل

بررسی تطبیقی تصویر شهر در سینمای موج نو ایران و فرانسه

مسئلة اساسی پژوهش حاضر ابتدا پرداختن به رابطة میان شهر و سینما، و در مرحلة بعد بررسی تطبیقی تصویرهایی است که از شهر در فیلم‌های سینمایی در دو مقطع مهم تاریخی-سینمایی دو کشور ایران و فرانسه (موج نو) به‌نمایش درآمده‌اند. تلاش برای روشن‌تر شدن چگونگی درک شهر و تصویر ذهنی آن نزد شهروندان، همواره یکی از دغدغه‌ها و موضوع‌های مورد مطالعه بسیاری از کارشناسان مسایل شهری بوده است. در این میان به‌نظر می‌ر...

متن کامل

مقایسه تطبیقی مکتب اُپ آرت با پوسترهای تایپوگرافی ایرانی از سال 1384 تا 1392

سبک اُپ آرت یکی از نهضت های اروپایی است که بخشی از تایپوگرافی های ایرانی به آن شباهت هایی دارد. سبک اُپ آرت بر مبنای علم و هنر بوجود آمد و بیننده را به مشاهده تصاویری همراه با توهمات بصری و تنش های دیداری دعوت می کند. امروزه ما می توانیم آن ویژگی را در برخی از کارهای گرافیکی علی الخصوص پوسترهای تایپوگرافی های ایرانی نیز بیابیم. پوسترهای تایپوگرافی های ایرانی که متأثر از محتوی و اندیشه در شرایط فر...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023